'Doe het, je sterft toch wel'
,,Als je te bang bent om te sterven, d0e je uiteindelijk helemaal niets meer. Doe waar je voor bestemd bent, je sterft toch wel.'' Regisseur Jean Achache heeft dit thema niet nadrukkelijk willen opleggen in zijn film 'Un soir au club'. Wie de risico's in zijn leven liever uit de weg gaat, zal in deze film daar ook de argumenten voor kunnen vinden. 'Un soir au club' beleefde vrijdag bij Film by the Sea de wereldpremière.
Regisseur Jean Achache, vrouwelijke hoofdrolspeelster Elise Caron zijn er samen met enkele andere medewerkers aan deze film voor naar Vlissingen gekomen. Ook de Nederlandse songtekstschijfster Marieke Pieters was aanwezig bij de voorstelling. Zij schreef de tekst voor twee nummers in deze film.
Filmmaker Karim Traidia leidde aansluitend aan de voorstelling gisteravond een korte talkshow met Achache en Caron. Het verhaal in 'Un soir au club' draait om voormalig jazzpianist Simon Nardis. Hij is tien jaar geleden door toedoen van zijn vrouw Suzanne met dat vak gestopt, om verder als technisch ingenieur een inkomen te verwerven. Werken in het jazzcircuit is voor hem 'alles of niets', ofwel: hij zal daar uiteindelijk aan kapot gaan. Het verhaal begint op de avond dat hij na die periode van tien jaar bij toeval weer in een jazzclub terecht komt. De film is gebaseerd op het gelijknamige boek ('Nacht'in de Nederlandse vertaling) van Christian Gailly. ,,Het grootste verschil met het boek is dat ik in de film geen derde persoon als verteller gebruik'', liet de regisseur weten. In tegenstelling tot het boek gaat Achache uit van de vrijwel reële tijdsduur. In het boek wordt een doorkijkje naar de toekomst gemaakt. ,,Maar hoe het verder gaat met de hoofdpersonen heb ik liever aan de toeschouwer overgelaten'', zegt de regisseur. Ook heeft hij er bewust voor gekozen echtgenote Suzanne in de film niet alleen de rol van een soort 'reddende engel' te laten vertolken, maar heeft hij haar een eigen creatief beroep gegeven.
Voor Elise Caron is de vertolking van de rol van de eigenares Debbie van de jazzclub een hernieuwde kennismaking met het acteren. Zij was eerst speelster, maar concentreerde zich vervolgens vele jaren uitsluitend op het zingen. ,,Het is geweldig om beide in deze rol te kunnen combineren. Thank you!!!!'', brulde zij er met luidde kreet tot Achache achteraan. Caron manifesteerde zich tot vermaak van de zaal tijdens dit nagesprek als een ware commedienne.
,,Hoe kon je als Debbie toch verliefd worden op die saaie Simon Nardis, die maar geen beslissing lijkt te kunnen nemen?'' ,wilde Traidia nog van haar weten. ,,Omdat ik bij die man naar binnen kon kijken. Of nee: ik werd er toe gedwongen, het stond in het script'', grapte Caron.
De regisseur kreeg vanuit de zaal complimenten voor zijn glasheldere regie waarin het thema goed tot uiting komen: 'Doe je datgene, waarvoor je bestemd bent, ondanks de risico's of ga je je bestemming uit de weg?' Adhache heeft daar, zoals gezegd, wel een eigen mening over, maar laat het publiek graag de ruimte voor een eigen antwoord.