vrijdag 18 september 2009

'Doe het, je sterft toch wel'

,,Als je te bang bent om te sterven, d0e je uiteindelijk helemaal niets meer. Doe waar je voor bestemd bent, je sterft toch wel.'' Regisseur Jean Achache heeft dit thema niet nadrukkelijk willen opleggen in zijn film 'Un soir au club'. Wie de risico's in zijn leven liever uit de weg gaat, zal in deze film daar ook de argumenten voor kunnen vinden. 'Un soir au club' beleefde vrijdag bij Film by the Sea de wereldpremière.
Regisseur Jean Achache, vrouwelijke hoofdrolspeelster Elise Caron zijn er samen met enkele andere medewerkers aan deze film voor naar Vlissingen gekomen. Ook de Nederlandse songtekstschijfster Marieke Pieters was aanwezig bij de voorstelling. Zij schreef de tekst voor twee nummers in deze film.
Filmmaker Karim Traidia leidde aansluitend aan de voorstelling gisteravond een korte talkshow met Achache en Caron. Het verhaal in 'Un soir au club' draait om voormalig jazzpianist Simon Nardis. Hij is tien jaar geleden door toedoen van zijn vrouw Suzanne met dat vak gestopt, om verder als technisch ingenieur een inkomen te verwerven. Werken in het jazzcircuit is voor hem 'alles of niets', ofwel: hij zal daar uiteindelijk aan kapot gaan. Het verhaal begint op de avond dat hij na die periode van tien jaar bij toeval weer in een jazzclub terecht komt. De film is gebaseerd op het gelijknamige boek ('Nacht'in de Nederlandse vertaling) van Christian Gailly. ,,Het grootste verschil met het boek is dat ik in de film geen derde persoon als verteller gebruik'', liet de regisseur weten. In tegenstelling tot het boek gaat Achache uit van de vrijwel reële tijdsduur. In het boek wordt een doorkijkje naar de toekomst gemaakt. ,,Maar hoe het verder gaat met de hoofdpersonen heb ik liever aan de toeschouwer overgelaten'', zegt de regisseur. Ook heeft hij er bewust voor gekozen echtgenote Suzanne in de film niet alleen de rol van een soort 'reddende engel' te laten vertolken, maar heeft hij haar een eigen creatief beroep gegeven.
Voor Elise Caron is de vertolking van de rol van de eigenares Debbie van de jazzclub een hernieuwde kennismaking met het acteren. Zij was eerst speelster, maar concentreerde zich vervolgens vele jaren uitsluitend op het zingen. ,,Het is geweldig om beide in deze rol te kunnen combineren. Thank you!!!!'', brulde zij er met luidde kreet tot Achache achteraan. Caron manifesteerde zich tot vermaak van de zaal tijdens dit nagesprek als een ware commedienne.
,,Hoe kon je als Debbie toch verliefd worden op die saaie Simon Nardis, die maar geen beslissing lijkt te kunnen nemen?'' ,wilde Traidia nog van haar weten. ,,Omdat ik bij die man naar binnen kon kijken. Of nee: ik werd er toe gedwongen, het stond in het script'', grapte Caron.
De regisseur kreeg vanuit de zaal complimenten voor zijn glasheldere regie waarin het thema goed tot uiting komen: 'Doe je datgene, waarvoor je bestemd bent, ondanks de risico's of ga je je bestemming uit de weg?' Adhache heeft daar, zoals gezegd, wel een eigen mening over, maar laat het publiek graag de ruimte voor een eigen antwoord.

Lees verder...

The Other Bank: op de grens


Meerdere regisseurs van de elf competitiefilms zijn inmiddels in Vlissingen neergestreken, om hun film te promoten en om wellicht morgenavond de Film by the Sea Award in ontvangst te nemen. Een van hen is de Georgische cineast George Ovashvili, de maker van The Other Bank, een van de favorieten voor de prijs.

The Other Bank - inderdaad een erg mooie film - gaat over de jongen Tedo die op vierjarige leeftijd met zijn moeder vanuit Abchazië naar Georgië is gevlucht. Jaren later belandt hij in Tbilisi op straat en besluit terug te keren naar Abchazië, om zijn vader te zoeken.

De loensende jongen die Tedo speelt, maakt een onvergetelijke indruk. Ovashvili vertelde vanavond na afloop van de voorstelling dat tijdens de casting talloze jongens voorbij waren gekomen, zonder resultaat. ,,We hebben acht maanden gezocht. Vlak voordat we gingen draaien kwam ik hem tegen in een ziekenhuis, waar hij op de grond zat, wachtend op zijn moeder." Hij speelde zijn rol zonder weet te hebben van een script. Het totale verhaal zag hij pas in Berlijn. ,,Op een enorm scherm. Hij was geschokt."

Ovashvili wilde de film aan beide zijden van de rivier opnemen, dus zowel in Georgië als Abchazië. Dat laatste was een probleem. ,,Ik heb vijf, zes maanden om toestemming gevraagd. Toen kreeg ik eindelijk antwoord. Men zei: het mag, maar wel geheel op eigen risico. Toen heb ik besloten het niet te doen. We hebben de Abchazische scènes precies op de grens gefilmd, met Georgische acteurs."

The Other Bank is ook zaterdag (13.15 uur) en zondag (18.45 uur) te zien.

De trailer:

Lees verder...

Beste scenario van Ans Schilders

Het scenario 'Zandloperij' van Ans Schilders uit Kapelle is vrijdagavond bij Film by the Sea aangewezen als beste scenario van de masterclass 'Scenario Schrijven' onder leiding van Chiem van Houweninge. Het is de bedoeling dat dit winnende scenario wordt verfilmd en tijdens Film by the Sea 2010 in première zal gaan.

,,Ik ben er ontzettend blij mee. Dit had ik echt niet verwacht, want ik heb wel veel teksten voor toneel geschreven, maar van film heb ik eigenlijk helemaal geen verstand. Chiem van Houweninge heeft mij de afgelopen week ontzettend geholpen en daar wil ik hem nu graag een kus voor geven'', luidde de enthousiaste reactie van Ans Schilders.
De in totaal acht scenario's die tijdens deze masterclass tot stand kwamen, zijn beoordeeld door een deskundige jury bestaande uit: filmmaker Karim Traidia, schrijfster Helga Ruebsamen, directeur Ton Brandenbarg van de Zeeuwse Bibliotheek, tevens voorzitter van de Zeeuwse Culturele Raad, en door acteur/regisseur Edo Douma.
'Zandloperij' gaat over het verjaardagsfeestje van het tienermeisje Marloes. Haar moeder stuurt al haar vrienden weg als blijkt dat één van hen een fles sterke drank heeft meegebracht. Marloes vertrekt daarop samen met haar vrienden naar het strand, waar het feestje stevig wordt voortgezet.
Alle acht scenario's werden voorafgaand aan de bekendmaking van de winnaar gisteravond voor het belangstellend publiek voorgelezen door de acteurs en actrices: Pierre Bokma, Hugo Metsers III en diens dochtertje Delphine, Joya Blaauw, Mirjaim Lakrimi, Anke Tanihatu, Edo Douma, terwijl ook Chiem van Houweninge en zijn echtgenote Marina hun aandeel leverden aan deze voorleessessie.
Festival directeur Leo Hannewijk liet weten al te hebben besloten ook volgend jaar tijdens Film by the Sea weer een masterclass scenario schrijven te organiseren.

Lees verder...

Over veiligheid en kwaliteit

,,In 1953 was het gemakkelijk. Die dijken moesten zo hoog mogelijk. Nu zijn daar milieupunten bijgekomen. Hoe gaat u de urgentie van de aanpassingen van beleid uitleggen?'' Die vraag legde gesprekleidster Nelleke Noordervliet vrijdagmiddag voor aan gedeputeerde Frans Hamelink tijdens een gesprek aansluitend aan de vertoning van de film De Storm op initiatief van Stuurgroep Zuidwestelijke Delta.

Die stuurgroep houdt zich bezig met hoe om te gaan met water in de toekomst. Veiligheid staat daarbij nog steeds bovenaan, maar nu spelen ook het economisch gebruik en de zogeheten estuarien dynamiek (invloed van eb en vloed) mee in het beleid. Drie provincies, vier ministeries en vijf waterschappen hebben zitting in deze stuurgroep.
,,Ik heb het idee dat ons ten opzichte van de veiligheid ook veel angst wordt aangepraat. Er bestaat angst verkeerde beslissingen te nemen. Hoe denkt u de noodzaak van aangepast beleid, een soort tweede oplevering van de Deltawerken over te kunnen brengen?'', legde Noordervliet gedeputeerde Hamelink dus voor. ,,Veel overleg in het voortraject, voordat er definitieve besluiten worden genomen'', liet hij weten. Verder verwees Hamelink naar drie ontwikkelingen die de noodzaak tot aanpassing zichtbaar maken: De verslechtering van de waterkwaliteit in Krammer,Volkerak,Zoommeer; overlast blauwalgen in de Grevelingen en de aantasting van unieke zandplaten in de Oosterschelde. Veel voorlichting zal nodig zijn om specifiek bij de Zeeuwse burgers begrip te kweken, erkende de gedeputeerde.
Joost Schreijen, de ambtelijke baas van de Stuurgroep Zuidwestelijke Delta, bepleit het aangaan van het gesprek met allen die hiermee te maken hebben. Volgens hem raakt het beleid van waterkwaliteit en alles wat daarbij hoort veel meer groeperingen dan menigeen denkt. Als voorbeeld noemde hij aanpak van blauwalgen. ,,Als we op Goeree-Overflakkee de waterkwaliteit verbeteren door middel van verzilting, krijgen we problemen met de zoetwatervoorziening in het Rijnmondgebied en zullen de tuinders in het Westland bezwaar maken. Dat betekent dat daar een oplossing voor moet komen. Maar laten we er in elk geval in alle openheid het gesprek over aangaan.''
De gesprekleidster stelde aan het slot van het gesprek vast dat het creëren van een landelijk draagvlak voor nieuw beleid van omgaan met het water van groot belang is om uiteindelijk op politiek gebied besluiten te kunnen nemen, zonder dat iedereen naar de Raad van State rent.

Lees verder...

Stormloop houdt aan



Gisteren ontving het festival de 10.000e bezoekers voor De Storm. Vandaag, morgen en zondag zijn er nog vier voorstellingen per dag en de belangstelling blijft. Vanmiddag stond er weer een lange rij te wachten voor het Deltatheater. Uiteindelijk zullen zo'n 15.000 mensen bij Film by the Sea De Storm zien.

Lees verder...

Wie krijgt de hoofdprijs?


Uiteindelijk moet er gekozen worden. Welke boekverfilming krijgt morgen de Film by the Sea Award toegekend? Collega Ali Pankow neemt in de krant van vandaag al een voorschot op de uitslag.

Grote kanshebbers lijken: The other bank (regie George Ovashvili) en Le hérisson (regie Mona Achache). Beide voldoen aan de veel gehoorde criteria van de jury: een goed verhaal, dat goed wordt verteld en waar je persoonlijk door geraakt wordt.

Zo lijkt het dus te gaan draaien om een rijk Frans meisje met een brilletje of een arme, schele jongen in Georgië. De verhalen verschillen, maar vertellen beide dat de wereld gebaat is met het verwerpen van vooroordelen en met bekommeren om de medemens. Beide films hebben een jeugdige hoofdrolspeler, die de toeschouwer snel voor zich weet te winnen. In Le hérisson zet de 12-jarige Paloma zich af tegen de leegheid van haar rijke milieu. In The other bank is de kwetsbare, maar taaie Tedo met zijn moeder gevlucht voor de oorlog in Georgië. Het verhaal volgt hem op zijn zoektocht terug naar geborgenheid.

Ook de openingsfilm Precious (regie Lee Daniëls) behoort tot de kanshebbers. Het intense verhaal over een 16-jarige meisje in Harlem, dat door haar vader jarenlang is verkracht en door haar moeder wordt mishandeld, grijpt de toeschouwer stevig bij de strot.

Minder kans lijkt The other man (regie Richard Eyre) te maken op de juryprijs. De verrassende wending in deze film zou wel eens in het nadeel kunnen werken. Het verhaal heeft weliswaar humor en spanning, maar de keuzes doen wat geforceerd aan. Het aantal vragen waar regisseur Alain Resnais in Les herbes folles het publiek mee opzadelt lijkt te veel voor een Award-winnaar. Villa Amalia (regie Benoit Jacquot) en Un barrage contre le Pacifique (regie Rithy Panh) zijn overwegend autobiografische verhalen, waarin universele thema's (te) ver verborgen liggen. Beide films zullen het wel goed doen bij liefhebbers van die specifieke trage speelstijl van Isabelle Huppert. Ook de verhalen in Je l'aimais (regie: Zabou Breitman) en in de sfeerrijke film Un soir au club (regie Jean Achache) worden erg traag verteld. Terribly happy (regie Henrik Ruben Genz): spannend, fijn absurdistisch, maar zal niet beklijven. En The damned united? Fijne film met mix van branie en inkeer, maar geen winnaar.

Lees verder...

  © Blogger template The Business Templates by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP