zondag 13 september 2009

Ruut van Beele en zijn ambities

De toevallige kennismaking met zijn project 'Bossche Aarde' zaterdag tijdens het filmcollege maakte mij nieuwsgierig naar de maker: Ruut van Beele uit 's Hertogenbosch. Wie is die meneer? Wat doet die meneer? en Waarom?

Lang wachten op de antwoorden hoef ik gelukkig niet. Ruut van Beele vertoeft deze week ook bij Film by the Sea als deelnemer aan de masterclass scenario schrijven van Chiem van Houweninge. Hij is overigens niet de enige. De andere deelnemers zijn: Ans Schilders, Herke Sanders, Engeline Muller, Astrid Keulen, Jan-Willem Rijneveldshoek, Jacomien Kodde en Raimond van Soest. Zij hebben allen voorafgaand aan deze masterclass een eigen script moeten inleveren. Daar zal tijdens de lessen deze 'op geschoten worden'. De scenario's worden vrijdagavond vanaf 19 uur gepresenteerd en een aantal ervan wordt voorgelezen door professionele acteurs en actrices. Het beste scenario wordt verfilmd en gaat tijdens de twaalfde editie van Film by the Sea 2010 in première.
,,Dat zou mooi zijn, als mijn script wordt uitverkoren'', zegt Van Beele. Hij heeft 'Blauw'ingeleverd. Een script voor een korte film dat hij samen met Doeke Langhorst heeft geschreven. ,,Het kan nog verbeterd worden en daar hoop ik adviezen voor te krijgen van Chiem van Houweninge. Ik hem hoog op staan, vooral zijn Tatort-afleveringen spreken mij zeer aan. Hij is goed in het verweven van wrange humor in een verhaal'', zegt Ruut.
Waar gaat 'Blauw'over? ,,Als thema gaat het over communicatie en dat zit verpakt in een verhaal over een vader wiens dochtertje van 8 terminaal is. Hij moet nu leren met haar te kunnen praten. Dat blijkt haar beter te vergaan dan hem.''
Hoe ontstaat het idee voor zo'n verhaal? ,,Vanuit een beeld dat plotseling in mijn fantasie opkomt. Dan zie ik zo'n man met een verwrongen gezicht uit een ziekenkamer komen en de hoek omgaan in de gang. Dat is het begin.''
Ruut is 38 en noemt zichzelf een late starter in het vak van regisseren en filmmaken. ,,Ik heb eerst een hts-opleiding gevolgd. Ik had nu misschien wel een goed verdiende computerprogrammeur met een mooi huis en twee auto's geweest kunnen zijn, maar rond mijn 23e kwam ik tot het inzicht dat ik wat anders wilde. Toen ben ik naar de Filmakademie in Brussel gegaan. Ik ben nu freelance-regisseur en maak vooral korte films in opdracht. Onder meer voor een regiosoap van Omroep Brabant. Samen met Piet Seebregts heb ik een productiestichting in 's Hertogenbosch.''
Binnen het kader van die stichting maakte Ruut ook de projecten 'Jonge Aarde'en 'Bossche Aarde', waarvoor hij jongeren tussen de 16 en 21 met een digitale camera op stap stuurde om een filmisch profiel van zichzelf te maken. ,,Het ene filmpje is spannender dan het andere, maar die mix maakt het juist boeiend. De deelnemers kregen vijf weken om het filmpje te maken. Tussentijds hebben wij ze technisch en inhoudelijk wat bijgestuurd. Zij zijn volledig betrokken geweest bij het monteren, zodat elke deelnemer ook voor 100 procent achter het eindproduct staat.''
Ruut vertelt er bevlogen over. Het project heeft hem aardige inzichten opgeleverd onder meer over hoe jongeren zichzelf soms willen afficheren. De 19-jarige Len bijvoorbeeld uit het filmpje dat bij het college werd vertoond: ,,Zij had geen enkele moeite met de scène waarin zij behoorlijk dronken een ander meisje kust, terwijl zij toch hetero is. Een ander fragment wilde zij er echter uit hebben, omdat haar haar er toen niet uitzag, naar ze zelf vond.''
Ambities? ,,Ja natuurlijk binnen afzienbare tijd een lange speelfilm maken.''
Bedankt Ruut, succes verder bij de masterclasse van Chiem van Houweninge, en tot vrijdagavond.

0 reacties:

Een reactie posten

  © Blogger template The Business Templates by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP