zaterdag 19 september 2009

George Sluizer en de maffia


Vandaag krijgt hij de Lifetime Achievement Award, de oeuvreprijs van het festival: cineast George Sluizer. Gisteravond werd hij geïnterviewd door journalist Ronald Ockhuysen.

Veel van wat Sluizer vertelde, was al te lezen in het interview in de festivalkrant van de PZC. Hij sprak onder meer over Dark Blood, de film die onvoltooid bleef door de plotselinge dood van de jonge, geliefde acteur River Phoenix. Bijzonder was dat er ook twee fragmenten uit de film werden getoond.

,,Als er een meesterwerk van mij is, dan is het deze film geweest", zei hij over Dark Blood. ,,Die is twee keer, misschien wel vijf keer beter dan Spoorloos. Het was heel moeilijk te pruimen dat River overleed. Helaas was ik niet bij machte om hem weer tot leven te wekken."

Sluizer vertelde dat er daarna jaren ruzie is geweest over het materiaal van de film. ,,Dat ging over slechts 35.000 dollar. Het heeft tien jaar geduurd. Daarna werd gedreigd het materiaal te verbranden. Ik heb toen de boevenmaffia ingeschakeld om het materiaal, 1500 kilo, veilig te stellen. Waar het nu is? Dat zeg ik niet. In elk geval op een veilige plek. Officieel ben ik dus een dief van mijn eigen film."

De inmiddels 77-jarige regisseur vertelde ook over zijn verbazing toen hij te horen kreeg dat Film by the Sea hem wilde eren, verbazing omdat ik doorgaans in Nederland nauwelijks erkenning krijgt:


0 reacties:

Een reactie posten

  © Blogger template The Business Templates by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP