dinsdag 15 september 2009

'Als ik een kat zou zijn?'

Voorlopig is het voor mij de meest intrigerende vraag van het festival: 'Als ik nou een kat zou zijn, zou ik dan een kroket mogen eten?' Zo'n vraag houd je bezig terwijl je wegloopt uit de filmzaal en langzaam de trap afdaalt.

Een vraag ook die in je hoofd blijft malen, maar dat gebeurt met veel meer vragen ervaar ik inmiddels tijdens dit festival. Vooral na het zien dinsdagochtend van 'Les Herbes Folles', de tweede film in de Film & Literatuurcompetitie. In tegenstelling tot de eerste film 'Precious', keek ik dit keer vrijwel onvoorbereid. Niet het boek van Christian Gailly vooraf gelezen dus. Blanco naar de film, net zoals juryvoorzitter Rinus Ferdinandusse het steeds bepleit.
Wat heeft 'Les herbes folles'(dolle kruiden??, gekke kruiden??, exotische kruiden??) me opgeleverd? Dik tweeënhalf uur spanning, hongerig zijn naar antwoorden op al die vragen: Wat is er aan de hand met George Pallet? Is hij getrouwd met die elegante blonde vrouw. Ja, dus. Die vraag wordt beantwoord. Veel andere niet, of maar gedeeltelijk. Wat is hem overkomen? Weer een oorlog die een leven voor altijd heeft verpest? Korea, dit keer? Hoe zit dat met 'mademoiselle Muir' en haar passie voor vliegen? Kennen George en zij elkaar uit een leven vóór het hier en nu? Waar zit de verstrengeling? Hongerig naar de antwoorden ben ik, heel hongerig. En ik zal ze krijgen voor het einde van dit festival. Maar eerst maar een kroket, want ik ben (soms) een kat. Al heb ik nog geen antwoord op de vraag of die zaken wel gecombineerd kunnen worden.
Wie van spanning, goed acteerwerk en mooie beelden houdt, moet 'Les herbes folles'overigens wel gaan zien. Maar wie niet zo van een voice-over houdt of niet kan leven met onbeantwoorde vragen, moet zich misschien even beraden.

1 reacties:

bob pingen 16 september 2009 om 21:06  

Eindelijk eens geen verfilmd boek maar film die literatuur is, .Gedreven maar toch verfijnd speelt de oude regisseur met zijn publiek. De hoofdprijs is voor deze echte film.

Een reactie posten

  © Blogger template The Business Templates by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP